
*** ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ပံု…
…မင္းတုန္းမင္းႀကီးက ဘုရားႏွဳတ္ကပါဌ္ေတာ္ေတြကို ကမၻာတည္ တာနဲ႔အမွ် မေပ်ာက္မပ်က္ တည္ရွိေနေအာင္ သာသနာပတဲ့အခ်ိန္အထိ တည္ေစဖို႔ ေက်ာက္ေပၚမွာ ေရးထိုးထားခဲ့ခ်င္တာဆိုေတာ့ ပိဋကတ္ေတာ္ ေက်ာက္စာဟာ အမွားအယြင္း ကင္းတဲ့မူ ျဖစ္ရမယ္။ ကင္းေအာင္လည္း လူူ႔ လံု႔လ၊ လူ႔ အစြမ္းနဲ႔ ျဖစ္ႏိုင္တာကို အားလံုးလုပ္ေဆာင္မယ္ဆိုၿပီး ဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္ေတြနဲ႔ စည္းေ၀းတိုင္ပင္ၿပီး သူ႔ေခတ္ သူ႔အခါက ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အေကာင္းဆံုးေတြကို ႀကီးမားလွတဲ့ေစတနာ၊ ျပည့္၀တဲ့ ယံုၾကည္ခ်က္နဲ႔ လုပ္ေဆာင္သြားခဲ့ပါတယ္။
…ဗုဒၶသာသနာေတာ္ စင္စင္ၾကယ္ၾကယ္ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္းနဲ႔ ကာလမ်ားစြာ တည္ထြန္းရစ္ေစခ်င္တယ္ဆိုတာ မင္းတုန္းမင္းႀကီးရဲ႕ ပကတူးက ဆႏၵပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သူမင္းအျဖစ္ကို ေရာက္လို႔ ၄ ႏွစ္ပဲ ရွိေသးတယ္။ မႏၱေလးၿမိဳ႕ကို မတည္ရေသးဘူး။ ဘုရားေဟာၾကားေတာ္မူတဲ့ သုတ္၊ ၀ိနည္း၊ အဘိဓမၼာဆိုတဲ့ ပိဋကတ္သံုးပံုဟာ ျမန္မာမင္းအဆက္ဆက္ ထပ္ကာထပ္ကာ လက္နဲ႔ေရး ကူးလာခဲ့ၾကတာမို႔ ကူးပါမ်ားေတာ့ မွားတာေတြ ပါရွိေနလိမ့္မယ္။ သူတတ္ႏိုင္သေလာက္ မတိမ္းမယိမ္း မွန္ကန္ေသခ်ာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ လိုတယ္ဆိုၿပီး ပိဋကတ္သံုးပံုကို ၁၂၁၈ ခုႏွစ္မွာ အသစ္တစ္ဖန္ ေရႊေရး၊ မင္ေရး၊ ကညစ္ေရး ၃ မ်ဳိး ၃ စားနဲ႔ “ေပထက္အကၡရာ” တင္တယ္လို႔ ေခၚတဲ့ ေပေပၚမွာ ေရးကူးတာေတြ လုပ္ေစပါတယ္။
…ဒီလို မတင္ခင္ အမွန္ကန္ဆံုးျဖစ္ေအာင္ “သာသနာျပဳဆရာေတာ္ႀကီး” လို႔ေခၚတဲ့ သာသနာပိုင္အမွဴးျပဳတဲ့ တံဆိပ္ရပိဋကတ္မ ဆရာေတာ္ ၄ ပါး၊ စာၾကည့္ဆရာေတာ္ ၃၀၊ စာတည္းဆရာေတာ္ ၅၀၊ ပရိယတ္တတ္ သံဃာ ၅၀ တို႔က ေရးကူးမယ့္စာေတြ မွန္ မမွန္ ၊ ေစ့စပ္ ေသခ်ာစြာ စစ္ေဆးၾကည့္ၾကတယ္။ မွန္ကန္ၿပီဆိုမွ ပိဋကတ္တိုက္စိုး၊ ေသြးေသာက္ႀကီး၊ တိုုက္ေစာင့္၊ အၾကပ္၊ အစုေရး၊ ပိဋကတ္ေရး စတဲ့ အမႈထမ္း ၁၀၀ ေက်ာ္က ကညစ္နဲ႔ စုတ္နဲ႔ ေရးၾကတယ္။
…ဒီလိုေရးေနခိုက္မွာ အၿမဲမျပတ္ ၾကတ္မတ္ျပင္ဆင္ၾကည့္ရႈဖို႔…
(၁) ဒကိၡဏာရာမ ဆရာေတာ္
(၂) စီးေတာ္ ျမင္း၀န္တိုက္ ဆရာေတာ္
(၃) ဆီးဘန္းနီ ဆရာေတာ္ တို႔က တာ၀န္ယူၾကျပန္တယ္။
…ေရးၿပီးတဲ့အခါ သူတို႔ေခတ္က စာအေရးေကာင္းတဲ့ လူေတြျဖစ္တဲ့ လြတ္စာေရး၊ ရံုးစာေရးတို႔က ဒီဃ၊ ရႆ၊ ဣ၀ဏ္၊ ဥ၀ဏ္၊ နိဂၢဟိတ္၊ အက်အန၊ မူပ်က္ မူပို၊ အက်အေပါက္၊ အမွားအယြင္း မရွိေစရေအာင္ တည္းျဖတ္ေစပါသတဲ့။
…ကညစ္တို႔ စုတ္တို႔ ကိုင္ၿပီး စာကို လက္နဲ႔ ကူးေရးတဲ့အခါ ေရးခ်ထည့္ရမွာ မထည့္မိ၊ မထည့္ရမွာ ထည့္မိတတ္တယ္။ လံုးႀကီးတင္နဲ႔ လံုးႀကီးတင္ဆန္ခတ္လည္း မွားေရးတတ္တယ္။ သိရီလို႔ ေရးရမွာကို သီရီလို႔ ေရးတာမ်ဳိးေပါ့။ တေခ်ာင္းငင္နဲ႔ ႏွစ္ေခ်ာင္းငင္ မွားေရးတတ္တယ္။ ပုရိသလို႔ ေရးရမွာကို ပူရိသလို႔ ေရးတာမ်ဳိးေပါ့။ ေသးေသးတင္ထည့္ဖို႔ ေမ့တာတို႔လည္း ရွိတတ္တာကိုး။
…ဒါေၾကာင့္ လြတ္စာေရးေတြကို ထပ္ၿပီး အစစ္ခိုင္းရတာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒါၿပီးမွ တံဆိပ္ေတာ္ရ စာတည္း ဆရာေတာ္၊ စာၾကည့္ဆရာေတာ္ေတြက တည္းၾက၊ ၾကည့္ၾကျပန္တယ္။
…ေပစာေရးတယ္ဆိုတာ အဲဒီေခတ္က ေရးခ ေပ ၁ အဂၤါကို က်ပ္ သံုးဒဂၤါး ၁ ျပား ရသတဲ့။ ၁ အဂၤါဆိုတာ ၁၂ ခ်ပ္၊ က ကာ ကိ ကီ ကံ ကား အထိေပါ့။ စာမ်က္ႏွာ ၂၄ မ်က္ႏွာ၊ တစ္မ်က္ႏွာမွ ပွ်မ္းမွ် စာ ၈ ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ ၁ အဂၤါ စာ ၁၉၂ ေၾကာင္း ေလာက္ ရွိပါတယ္။ စာေရးေကာင္းသူတိုင္း တစ္ေန႔ကို ၁ အဂၤါ မၿပီးဘူး။ စာကို ငံုမိတဲ့လူမွ ၿပီးတယ္။ ဥပမာ “ေရွးသေရာအခါ ဗာရာဏသီျပည္၌” ဆိုတာကို ေရွးသေရာအခါမွာ တစ္ခါ လွမ္းၾကည့္၊ ဗာရာဏသီ တစ္ခါၾကည့္၊ ျပည္၌ တစ္ခါၾကည့္ေနရင္ အေရးေႏွးတာပဲ။ ၿပီးေတာ့ ေပေရးမွာ စာမွားေရးမိရင္ ေရးမိတဲ့ အမွားစာလံုးရဲ႕အလယ္မွာ ဗိႏၵဳဆိုတဲ့ အေျပာက္ကေလး ကညစ္နဲ႔ ထိုးေဖာက္ပစ္ထား ခဲ့ရတယ္။ အေျပာက္ပါတဲ့စာလံုးကို ဖတ္တဲ့လူက စာမွားမို႔ ထည့္မဖတ္ေတာ့ဘူး။ စာတစ္မ်က္ႏွာမွာ ၃ႀကိမ္ေတာ့ အမွားခံတယ္။ ၄ ႀကိမ္ထိ မွားေနရင္ ေရးလက္စကိုရပ္ ေပသစ္ယူၿပီး အစကေန အသစ္ ျပန္ေရးေပးရတယ္။ ေရွးက ဓမၼဒါနျပဳခ်င္ရင္ ဘုန္းႀကီးကို ဒကာက ၀တၳဳလွဴတယ္။ ဘုန္းႀကီးက “စာေရးဟတၳၠကံ” ေခၚတဲ့ ေပစာေရးသမားကို ေက်ာင္းေခၚၿပီး တစ္အဂၤါ ၁ိ ႏႈန္းနဲ႔ အေရးငွားေပးၿပီး ပူေဇာ္ေစပါတယ္။
…လႊတ္စာေရးေတြ စစ္ၿပီးတဲ့ စာကို တံဆိပ္ေတာ္ရ ဆရာေတာ္ေတြက တစ္ႀကိမ္ထပ္ၿပီး တည္းေသးတယ္။ ၾကည့္ေသးတယ္။ ၿပီးမွ အဆံုးသတ္ လက္ခံတယ္။ အဲဒီ ေရႊေရး၊ မင္ေရး၊ ကညစ္ေရး ပိဋကတ္သံုးပံု စာထုပ္ေပါင္း ၂၀၀ ေက်ာ္၊ စာအဂၤါ ႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္ကို ေရးထိုးအၿပီး ၆ ႏွစ္ၾကာတဲ့အခါ အမရပူရ ပိဋကတ္တိုက္ေတာ္ ကေနၿပီး မႏၱေလးေတာင္ေျခက ပိဋကတ္တိုုက္ေတာ္မွာ ဒီစာထုပ္ေတြကို ေျပာင္းေရႊ႕ထားရွိပါတယ္။ (ပိဋကတ္တိုက္ေတာ္ဟာ ေက်ာက္ေတာ္ႀကီးဘုရားေျမာက္ဘက္ မႏၱေလးေတာင္ေျခမွာ ရွိခဲ့တယ္။ အခုေနရာသာ က်န္ေတာ့တယ္။)
…ပိဋကတ္သံုးပံုကို ေရႊေရး၊ မင္ေရး၊ ကညစ္ေရး ၃ မ်ဳိးနဲ႔ သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း ေရးတင္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ၄ ႏွစ္အၾကာမွာ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ဖို႔ ေက်ာက္ဖ်ာႀကီးေတြေပၚမွာ ေရးထြင္းဖို႔ ဆႏၵျဖစ္ျပန္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ စက်င္ေတာင္က ေက်ာက္ျပားေတြကို နန္းေတာ္ထဲ သယ္ခဲ့ၿပီး အရင္က သန္႔စင္ထားတဲ့ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြကို ေက်ာက္ဖ်ာထက္မွာ ေရးထိုးေစပါတယ္။
ဒီအခါ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားဘက္က ၾကပ္မတ္ရတာက…
(၁) ေတာင္ေဆာင္ေတာ္မိဖုရား ဆရာ
(၂) ျမေတာင္ၿမိဳ႕စား ေသနပ္၀န္ႀကီး ဆရာ
(၃) စီးေတာ္ ျမင္း၀န္တိုက္ ဆရာေတာ္ တို႔ျဖစ္ၾကတယ္။
လူပုဂၢိဳလ္ဘက္ကေတာ့…
(၁) အတြင္း၀န္ ခန္းပတ္ၿမိဳ႕စားႀကီး မဟာသီရိဥဇနာ
(၂) အတြင္း၀န္ ေယာၿမိဳ႕စားမင္းႀကီး မဟာမင္းလွစည္သူ
(၃) သံေတာ္ဆင့္ ခင္မမင္း၀န္ မိုင္းခိုင္းၿမိဳ႕စား မဟာသီရိေဇယ် ေခၚ ပိဋကတ္ေတာ္အုပ္ ဦးယံ
(၄) သံေတာ္ဆင့္ ေနမ်ဳိးရာဇစည္သူ
(၅) အမိန္႔ေတာ္ေရး မင္းထင္ေဇယ်သူ
(၆) အသံုးစာေရး ေနမ်ဳိးသီရိေက်ာ္သူ တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
...သီဟိုဠ္စြယ္ေတာ္ၾကဳတ္ပံုစံ ေက်ာက္စာဂူတန္း...

၀ိနည္း ၅ က်မ္း ပါဠိေတာ္က ခ်ပ္ေရ ၁၁၁ ခ်ပ္
အဘိဓမၼာ ၇ က်မ္း ပါဠိေတာ္က ခ်ပ္ေရ ၂၀၈ ခ်ပ္
နိကာယ္ ၅ က်မ္း၊ သုတ္ ၃ က်မ္း ပါဠိေတာ္က ခ်ပ္ေရ ၄၁၀ ခ်ပ္
ေပါင္း ၇၂၉ ခ်ပ္ ထြက္လာပါတယ္။
…ဒီေက်ာက္စာခ်ပ္ေတြကို ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ ပထမ မဟာရံတံတိုင္းအတြင္းမွာ ၄၂ ခ်ပ္၊ ဒုတိယ မဟာရံတံတိုင္းအတြင္းမွာ ၁၆၈ ခ်ပ္၊ တတိယ မဟာရံတံတိုင္းအတြင္းမွာ ၅၁၉ ခ်ပ္၊ ေက်ာက္စာတစ္ခ်ပ္ကို သီဟိုဠ္စြယ္ေတာ္ၾကဳတ္ပံု အုတ္ျပာသာဒ္ တစ္ခုစီအတြင္းမွာ ေျမ၀င္ တစ္ေတာင္ထားၿပီး အခိုင္အမာ စိုက္ထူ ထားေစပါတယ္။
…ပထမ မဟာရံတံတုိင္းအတြင္းက အဂၤါေထာင့္မွာေတာ့ ပိဋကတ္ေတာ္သံုးပံု ပါဠိေတာ္ေတြကို ေက်ာက္ထက္ အကၡရာတင္တဲ့အေၾကာင္း သံပိုင္း ေမာ္ကြန္းနဂံုး ေက်ာက္စာႀကီးတစ္ခ်ပ္ ေရးထုိး စိုက္ထူထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေက်ာက္စာေပါင္း ၇၃၀ ပါ။ အဲဒီစာရင္းမွာ မပါတဲ့ ေနာက္တိုးေက်ာက္စာ သံုးခ်ပ္လည္း ရွိပါ ေသးတယ္။ အဲဒါက ပထမတံတိုင္းအတြင္း တနဂၤေႏြေထာင့္မွာပါ။ မင္းတုန္းမင္းႀကီး လွဴသြားခဲ့တဲ့ အလွဴေတာ္ေတြက ကုန္ေငြကို စာရင္းတင္ၿပီး သင့္ေငြေပါင္း ၂၂ ကုေဋနဲ႔ ၆ သန္းဖိုးမွ် ရွိတယ္လို႔ တင္ျပတဲ့ အလွဴေတာ္စာရင္း ေက်ာက္စာ ၃ ခ်ပ္ ဂူႀကီး ၂ ခုအတြင္းမွာ စိုက္ထူထားတာပါ။ ဒီေက်ာက္စာေတြကေတာ့ ေၾကးျမင္မိဖုရားႀကီးက တိုက္တြန္းလို႔ ၀က္မစြတ္ ၀န္ေထာက္ကေရးၿပီး ၁၂၈၃ ခုႏွစ္ကမွ စိုက္ထူထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
*** ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကပံုမ်ား…
…မင္းတုန္းမင္းႀကီး လွဴဒါန္းထားခဲ့တဲ့ ပိဋကတ္ေက်ာက္စာေတြဟာ အခုဆိုရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၄ ႏွစ္(စာတမ္းဖတ္ခ်ိန္ ၁၉၇၂ ထိျဖစ္ပါတယ္) (ယခု ၂၀၁၂ ထိဆိုလွ်င္ ၁၄၄ ႏွစ္) ၾကာျမင့္ပါၿပီ။ ဒီလို ၾကာျမင့္တဲ့ အခ်ိန္မ်ဳိးမွာ ေနာက္သား ေနာက္လူေတြက မင္းတုန္းမင္းႀကီး လွဴထားခဲ့တဲ့ ပိဋကတ္ေတာ္ေတြက အင္မတန္ အခိုင္အမာ ပံုစံမ်ဳိးပဲ။ ပ်က္စီး ယိုယြင္းမွာ စိုးရိမ္စရာ မရွိဘူးလို႔ ေအာက္ေမ့ၿပီး အမႈမဲ့ အမွတ္မဲ့ မထားၾကပါဘူး။ မိမိတို႔ တတ္အားသမွ် ေဂါပကအဖြဲ႕မ်ား ဖြဲ႔ၿပီး ျဖစ္ႏိုင္တဲ့နည္းနဲ႔ မျပတ္တမ္း ဆက္ၿပီး ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္း ထားၾကပါတယ္။
…မင္းတရားႀကီး ေက်ာက္ထက္အကၡရာ တင္စဥ္က ထြင္းၿပီးသား စာလံုးအခ်ဳိင့္ထဲမွာ ေရႊမင္မ်ား ထပ္ၿပီး ေရးေစတာမို႔ သလင္းေက်ာက္ျဖဴျပားေတြေပၚက ေရႊစာလံုးေတြအျဖစ္နဲ႔ ဖတ္ၾကရပါတယ္။ ဒီေရႊစာလံုးမ်ားဟာ ႏွစ္အတန္ၾကာေတာ့ ပြန္းတယ္၊ ပါးတယ္ဆိုတာမ်ဳိး ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မင္းတုန္းမင္းႀကီး နတ္ရြာစံလို႔ သားေတာ္သီေပါမင္း ထီးနန္းဆက္ခံတဲ့အခါ သီေပါမင္းက ပထမဆံုးအႀကိမ္ ေရႊမင္ထပ္ေစတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒါဟာ ပထမဆံုးအႀကိမ္နဲ႔ ေနာက္ဆံုးအႀကိမ္ ေရႊမင္ ေရးထပ္ျခင္းပါပဲ။
...ဖခင္ဘုရင္ႀကီး လွဴခဲ့တဲ့ ကုသိုလ္တစ္ရပ္ကို သားရွင္ဘုရင္က ဆက္လက္ လွဴဒါန္းတာမ်ဳိးမို႔ မထူးဆန္း လွဘူးလို႔ ေျပာခ်င္လည္း ေျပာပါ။ ႏို႔ေပမယ့္ သီေပါဘုရင္လက္ထက္မွာ ျမန္မာေတြ သူ႔ကၽြန္ျဖစ္ရလို႔ ျမန္မာမင္းဆက္ လံုး၀ကုန္ဆံုးသြားတဲ့အခါ တိုင္းသူျပည္သားေတြကလည္း ျဖစ္တဲ့နည္းနဲ႔ ဒီေက်ာက္စာေတာ္ေတြကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းၾကပံုကေတာ့ အလြန္စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ တျခားႏိုင္ငံေတြမွာ ဒီအျဖစ္မ်ဳိး ရွိမယ္မထင္ဘူး။ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာႏိုင္ငံမို႔ ဒီလိုလုပ္ၾကတယ္ ထင္ပါတယ္။
…သကၠရာဇ္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ (၁၂၄၇) ခုမွာ ျမန္မာဘုရင္ကို ျဗိတိသွ်နယ္ခ်ဲ႕သမားက “ၾကက္ကေလး ငွက္ကေလးကို ဖမ္းသလို” ဖမ္းဆီးေခၚေဆာင္သြားၿပီး ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းပိုက္ ကၽြန္လုပ္ အုပ္ခ်ဳပ္လိုက္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ မႏၱေလးၿမိဳ႕ရိုးထဲမွာ ေနထိုင္ၾက တဲ့ ျမန္မာမင္းမႈထမ္းေတြအားလံုးကို ၿမိဳ႕ျပင္အထြက္ခိုင္းပါတယ္။ တစ္အိမ္ေထာင္ကို ေငြ ၁၅ိ ေျပာင္းေရႊ႕စရိတ္ ေပးသတဲ့ေလ။ ဒီအထဲ ဘယ္သူမွ မေနရေအာင္ ႏွင္ၿပီးတဲ့ေနာက္ သူတို႔တပ္ေတြက တစ္ခါတည္း တပ္စြဲခ် ရပ္ေနၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ မႏၱေလးၿမိဳ႕အတြက္ အခ်က္ အခ်ာက်တဲ့ မႏၱေလးေတာင္ေျခ တစ္၀ိုက္မွာလည္း နယ္ခ်ဲ႕စစ္တပ္ေတြ အလံုးအရင္းနဲ႔ ခ်ထားလိုုက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ မင္းတုန္းမင္းႀကီးရဲ႕ ကုသိုလ္ေတာ္ေတြျဖစ္တဲ့ မဟာသက်မာရဇိန္ ေက်ာက္ေတာ္ႀကီးဘုရား၊ မဟာေလာက မာရဇိန္ ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရား၊ အတုမရွိေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၊ သုဓမၼာဇရပ္တန္း စတဲ့ ေနရာေတြမွာ စစ္တပ္ေတြနဲ႔ တင္းက်မ္း ျဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။
…ျပည္သိမ္းတပ္ေတြ ေနရာယူ တပ္စြဲခ်ရပ္ ထားတဲ့ ေက်ာင္းကန္ဘုရားေတြအတြင္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကို လံုး၀ ၀င္ခြင့္ ထြက္ခြင့္ မျပဳဘူး။ တပ္ေတြစြဲထားတာက တစ္ႏွစ္လည္း မဟုတ္၊ ႏွစ္ႏွစ္လည္း မဟုတ္တဲ့အျပင္ နယ္ခ်ဲ႕ စစ္တပ္မ်ားေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ အေဆာက္အအံုမ်ား ပ်က္စီးၾကရတာေတြ ရွိပါတယ္။
...ဒါကို ျပည္သူေတြက သိၾကတဲ့အခါ စိတ္လက္ မခ်မ္းမသာ ျဖစ္ၾကရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၅ ႏွစ္ၾကာတဲ့အခါ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က ပါလာတဲ့ ေျမတိုင္းစာေရးႀကီး ဦးေအာင္ပန္းက ဦးေဆာင္ၿပီး ၀ိတိုရိယဘုရင္မရဲ႕ အုပ္ခ်ဳပ္ပံုဥပေဒမွာ တိုင္းသူူျပည္သူမ်ား ဘယ္သူမဆို လြတ္လပ္စြာ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ခြင့္ရွိတယ္လို႔ ဆိုထားတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ ေက်ာင္းကန္ဘုရား ေတြရဲ႕အတြင္းမွာ တပ္စြဲထားတဲ့ စစ္ေတြကို ဖယ္ရွားေပးၿပီး ပ်က္စီးကုန္တာေတြကို ျပဳျပင္ခြင့္ရဖို႔ ေတာင္းဆို ၾကစို႔လို႔ နန္းၿမိဳ႕တြင္းက ထြက္ခြာလာၾကတဲ့ မင္းမႈထမ္းေဟာင္းေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ စည္းရံုးပါတယ္။
…နယ္ခ်ဲ႕အစိုးရဆီက အခြင့္အမိန္႔ရတာနဲ႔ တစ္ၿပိဳက္နက္ ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရား ဆြမ္းေတာ္ႀကီးကပ္လွဴတဲ့ပြဲ၊ ကိုယ့္ဘုရင္ ပါေတာ္မူၿပီး ပထမဆံုးအႀကိမ္ကို ၁၂၅၂ ခုႏွစ္ (၁၈၉၀) ခုမွာ က်င္းပရတယ္။ ဒီပြဲကို ဘုရားပရ၀ဏ္ ပတ္လည္မွာ မက်င္းပႏိုင္ခဲ့ဘူး။ အတုမရွိ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးနဲ႔ မွန္ေက်ာင္းရဲ႕ၾကားက ကြက္လပ္ႀကီးမွာ က်င္းပ ရတယ္။ စစ္တပ္ေတြက ရွိေနေသးေတာ့ လူေတြက ေၾကာက္ေနေသးလို႔ ထင္ပါတယ္။
…အဲဒီပြဲ ၿပီးတဲ့အခါ ဘုရားထဲကို ၀င္ခြင့္ ထြက္ခြင့္ရၾကလို႔ ဘုရားကို ေသေသခ်ာခ်ာ စစ္ေဆးၾကည့္ရႈေတာ့ ျမင္မေကာင္းေအာင္ ပ်က္စီးယိုယြင္းၿပီး အဖိုးတန္ ပစၥည္းမွန္သမွ် စစ္ေတြက ခိုး၀ွက္ ယူငင္သြားတာကို ေၾကကြဲဖြယ္ ေတြ႔ၾကရတယ္။
…ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရားဟာ မင္းတုန္းမင္းႀကီးလွဴတဲ့ ကုသိုလ္ထဲမွာ အမြန္ျမတ္ဆံုးတစ္ခုလို႔ ယူဆပံုရတာေၾကာင့္ တန္ဖိုးႀကီးတဲ့ ေရႊ၊ ေငြ ၊ ေက်ာက္သံပတၱျမားေတြလည္း အမ်ားႀကီး တပ္ဆင္လွဴဒါန္းထားတဲ့ ဘုရားပါ။ ဒါေပမယ့္ ေရႊ၊ ေငြ၊ ေက်ာက္သံပတၱျမား မဆိုထား နဲ႔၊ ေက်ာက္စာဂူေတြေပၚက ထီးအထြဋ္မွာ တပ္ဆင္တဲ့ ေၾကးဆည္းလည္းေတာင္ ခ်မ္းသာမေပးဘူး။ စစ္ေတြက ယူတယ္။ ဖ်က္ဆီးလိုက္ပံုကလည္း နတ္ေစာင္းတန္း ေစာင့္တဲ့ ေက်ာက္ဘီလူးေတာင္ ေခါင္းျဖဳတ္ပစ္ခဲ့ၾကသတဲ့။ ၿခေသၤ့ရုပ္က ေက်ာက္လက္သည္း မက်န္ ခြာယူသတဲ့။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြက မင္းတရားႀကီးရဲ႕ ကုသိုလ္ေတာ္ကို တို႔တတ္အားသေလာက္ ျပန္လည္ မြမ္းမံျပင္ ဆင္မယ္ဆိုၿပီး လူေတြ စုေ၀းၾက စိုင္းျပင္းၾကတယ္။ ဒီလို စိုင္းျပင္းတဲ့အခါ ကုသိုလ္ရွင္ရဲ႕ ေဆြမ်ဳိးအဆက္အႏြယ္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ က်န္ရွိ ရစ္ခဲ့ရင္ ဒီေဆြမ်ဳိးမ်ားက ျပဳျပင္မယ္ဆိုရင္ သူတို႔မွာ အခြင့္အေရး အျပည့္အ၀ရွိေပတယ္။ သူတို႔ မျပဳျပင္ႏိုင္ဘူး၊ သူတစ္ထူးကို ခြင့္ျပဳတယ္ဆိုမွ တျခားလူေတြက ကုသိုလ္ေဟာင္းကို ျပင္ဆင္ခြင့္ရွိတယ္ဆိုၿပီး ဆရာေတာ္၊ သံဃာေတာ္မ်ား အပါအ၀င္ မင္းတရားႀကီးရဲ႕ အႏြယ္ေတာ္မ်ားနဲ႔ မွဴးႀကီးမတ္ရာမ်ားကိုပါ ဖိတ္ၾကား တိုင္ပင္ၾကပါတယ္။
…ဒီအခါမွာ အတုမရွိဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ မင္းတရားႀကီးရဲ႕ မဂၤလာအိမ္ေတာ္ပါမ်ားျဖစ္ၾကတဲ့ ကင္း၀န္မင္းႀကီး၊ ေလွသင္း အတြင္း ၀န္မင္း၊ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြားႀကီး (ဆာေစာေမာင္)၊ ေျမလတ္၀န္၊ ေတာင္ ၁၅၀ ဗိုလ္၊ မိုးၿဗဲစစ္ကဲေတာ္ႀကီးစတဲ့ ရဟန္းရွင္လူ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ကပါ သေဘာႀကိဳက္ညီၿပီး ကုသိုလ္ေတာ္က အပ်က္အစီးေတြကို ျပည္သူအားနဲ႔ ျပင္ဆင္ၾကဖို႔ ဆံုးျဖတ္ပါတယ္။
…စင္စစ္ေတာ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းအေနနဲ႔ မတတ္ႏိုင္တာမို႔ အားလံုး၀ိုင္း၀န္းစုေပါင္းၿပီး ကိုယ္ႏိုင္သေလာက္ တာ၀န္ယူၾကတဲ့နည္းနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
…သီေပါမင္း ပါေတာ္မူအၿပီး ၆ ႏွစ္အၾကာမွာ ပထမဆံုးဖြဲ႔စည္းတဲ့ ကုသိုလ္ေတာ္ ေဂါပကအဖြဲ႔ကေတာ့ ေျမတိုင္းစာေရးႀကီး ဦးေအာင္ပန္း၊ အရပ္လူႀကီး ဦးဘ၊ ဦးခ်မ္းၿငိမ္း၊ ဦးအိုင္၊ ဦးေမာင္ႀကီး၊ ဦး၀၊ ဦးလံုး၊ အကြက္လူႀကီး ဦးခက္၊ ဦးႏု၊ ဦးထြန္းေပၚ၊ ဦးမႊန္း၊ ဦးပို၊ ဘုရားဒကာ ဦးဆိုင္း၊ ဘုရားဒကာ ဦးရာေက်ာ္၊ ဘုရားဒကာ ဦးေျပာင္း၊ ဘုရားဒကာ ဦးထံုးတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ …မင္းတရားႀကီးရဲ႕ ကုသိုလ္ေတာ္ကို ဗုဒၶဘာသာေတြ ၀င္ခြင့္ရလို႔ ဘာေတြမ်ား ပ်က္စီးကုန္သလဲလို႔ ၾကည့္တဲ့အခါ…
…ေစတီေတာ္ႀကီးလည္း တစ္ဆူလံုး ရစရာမရွိေအာင္ ပ်က္စီးေနတယ္။ ေစတီေတာ္ေျခရင္းမွာ ခင္းထားတဲ့ အီတာလ်ံေက်ာက္ျပား၊ ဖန္ေျမ၊ မွန္ေျမေတြဟာလည္း အားလံုးခြာယူထားလို႔ ေဟာင္းေလာင္းျဖစ္ေနရစ္တယ္။ အလြန္အဖိုးထိုက္တန္တဲ့ ထီးေတာ္လည္း ေျမကိုခ်ထားၿပီး တန္ဖိုးရွိတာဟူသမွ် ျဖဳတ္ယူထားလို႔ သံထီးရိုးခ်ည္း ပ်က္စီးက်န္ရစ္တယ္။ သီေပါမင္းလွဴထားတဲ့ စႏၵီထီးတို႔ ျဗဟၼာဥကၠဌ္တို႔စတဲ့ ပစၥည္းအဖိုးတန္မွန္သမွ်လည္း တစ္ခုမွ မက်န္ရစ္ေတာ့တာကို ေတြ႔ၾကရတယ္။
…အပ်က္အစီးစာရင္း ေကာက္တဲ့အခါ ကုသိုလ္ေတာ္ေစတီမွာ တင္လွဴထားတဲ့ ထီးေတာ္ကခ်ည္း ထီးေတာ္မွာ တပ္ဆင္တဲ့ ပတၱျမားေက်ာက္နီႀကီး အဖိုးမျဖတ္ႏိုင္တာ တစ္လံုး၊ ေရႊ ၁၀ိ သားနဲ႔ စိန္အလံုး ၅၀ စီထားတဲ့ ငွက္ျမတ္နား ၁ ခု၊ ခ်ရားသီး ၁လံုးမွာ ေရႊ ၁၀ိ သား၊ ပတၱျမား ေက်ာက္နီ ၁ လံုး၊ န၀ရတ္ ၄၅ လံုးစီ စီတဲ့ ခ်ရားသီး ၂၇ လံုး၊ ေငြ တစ္ပိႆာစီနဲ႔လုပ္တဲ့ ဆည္းလည္း ၁၅ လံုး၊ သံထီးေပၚမွာကြပ္တဲ့ ေဘာ္က ပိႆာ ၂၅၀၊ ခ်တဲ့ေရႊအခ်ိန္က ၂၅ ပိႆာ၊ ဘုရားလံုးပတ္မွာ ခ်ထားတဲ့ေရႊ ၃၅ ပိႆာ၊ အီတာလ်ံမွန္အုတ္ ၁၅၀၀၀၊ အဖိုး ၂သိန္းေက်ာ္တန္ စိန္ထီးျဖဴ၊ အဖိုး ၁သိန္းေက်ာ္တန္ ျဗဟၼာဥကၠဌ္၊ အဖိုး ၃သိန္းေက်ာ္တန္ ျဗဟၼာ့တန္ဆာနဲ႔ မင္းေျမာက္တန္ဆာ ၅ ပါး၊ ဖန္မီးပေဒသာႀကီးေတြ ေစတီရံသံထီး၊ ၾကာသြတ္ပန္းအိုးက သံပန္းခိုင္ေတြ၊ မုခ္တံခါးႀကီး ၁၂ ခုက နတ္ရုပ္၊ ပန္းဖူးပန္းႏြယ္၊ ပန္းပုထည္ေတြ ေပ်ာက္ပ်က္ေနတာ ေတြ႔ၾကရပါတယ္။
…ကုသိုလ္ေတာ္ရဲ႕ မဟာတံတိုင္းအျပင္ဘက္မွာ အေနာက္ဘက္က အုတ္ဇရပ္ႀကီး ၁၁ ခု၊ ေတာင္ဘက္က ၁၁ ခု၊ ေျမာက္ဘက္က ၁၂ ခု၊ ေပါင္း ၃၄ ခု ေဆာက္လုပ္ထားၾကရာမွာလည္း အုတ္ဇရပ္ႀကီး ၁၃ ေဆာင္က လံုးလံုးပ်က္စီးေနၿပီး ၁၉ ေဆာင္က တစ္၀က္တစ္ပ်က္ ပ်က္စီးေနပါတယ္။ ဒီဇရပ္ေတြကိုၿဖိဳ၊ အုတ္ေတြယူၿပီး လမ္းခင္းထားတာ၊ စႏၵာမုနိဘုရားေတာင္ဘက္က လားတပ္ထဲမွာ ခုထက္ထိ ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါေသးတယ္။
…ကုသိုလ္ေတာ္ထဲက ေက်ာက္စာဂူေတြမွာလည္း ေက်ာက္ဖ်ာႀကီးေတြရဲ႕ ထိပ္နဲ႔ေဘးမွာ ခ်ထားတဲ့ေရႊနဲ႔ စာလံုးေတြမွာေရး ထား တဲ့ ေရႊေတြအားလံုး ပြန္းကုန္ ေပ်ာက္ကုန္တဲ့အျပင္ ဂူရဲ႕အထြဋ္မွာထားတဲ့ သံထီးေတြမွာ ဆြဲထားတဲ့ ေၾကးဆည္းလည္းေတြလည္း တစ္လံုးမွ မရွိေတာ့ဘူး။ ထီးတစ္ခုမွာ ဆည္းလည္း ၉ လံုးစီမို႔ ဆည္းလည္းေပါင္း ၆၅၇၀ ေပ်ာက္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပထမဆံုး ျမင္ မေကာင္းျဖစ္ေနတဲ့ ေစတီေတာ္ရဲ႕ ခ်ရာသီးကအစ ေျမအထိလံုးပတ္ကို အဂၤေတမ်ား စကိုင္ၾကရတယ္။
…ဒီအလွဴဟာ ဘုရင္ကမဟုတ္ဘဲ တိုင္းသူျပည္သားအေနနဲ႔ စလွဴတဲ့အလွဴလို႔ေခၚရမွာေပါ့။ ဘုရားလံုးပတ္ေတာ္ အဂၤေတထပ္ကိုင္ဖို႔အတြက္ ေညာင္ေရႊေစာ္ဘြားနဲ႔ ေတာင္ ၁၅၀ ဗိုလ္၊ မိုးၿဗဲစစ္ကဲေတာ္ႀကီးတို႔က ေငြ ၃၀၀ိ လွဴပါတယ္…..။
…အပိုင္း (၃)မွာ ေက်ာက္ထီးေတာ္ေတြကို အထြဋ္ျပန္တင္ၾကပံု. ေက်ာက္စာေတြမွာ မင္ထပ္ေရးပံု. မင္းတုန္းမင္း အႏြယ္ေတာ္ မ်ား. ျပည္သူျပည္သားမ်ားအားလံုး ပါ၀င္လွဴဒါန္းၿပီး ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းခဲ့ၾကပံုမ်ားႏွင့္ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ားကို ေခတ္ အဆက္ဆက္ ေပထက္ အကၡရာတင္ခဲ့ၾကတဲ့ သမိုင္းေၾကာင္းမ်ားကို စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ ဆက္လက္ ဖတ္ရႈရပါမည္…
No comments:
Post a Comment